Han är spindeln i nätet

Från kassaskåp till spindelman. Det kan hända mycket på femton år. Idag är Jon Andreasson ansvarig för att dina programvaror från Hogia Byggsystem driftssätts på bästa möjliga vis, något han gillar skarpt: ”Det är roligt att gå till jobbet. Varje dag!” 

Jon befann sig mellan två jobb och ägnade en stund åt att hjälpa kompisarna på Hogia i Stenungsund att flytta ett kassaskåp en våning ner. Det var en lördag. På måndagen var Jon Andreasson deltidsanställd. Dock inte i kassaskåpsbranschen utan på leveransavdelningen hos dåvarande MacHogia. Strax blev det heltid på supportavdelningen, manualtillverkning med hålslaget i högsta hugg och så småningom ansvar för Serviceabonnemangen. Därefter blev det Hogia Small Office som säljare, säljansvarig och partneransvarig och på den vägen är det.

– Det är femton år sedan jag kånkade på det där kassaskåpet. Tiden går fort när man har roligt, säger Jon och skrattar. Idag är han ansvarig för all driftsättning hos Hogia Byggsystem där han är något av spindeln i nätet. Förutom planeringen av varje enskilt kunduppdrag – det är i Jons inbox det plingar och i hans telefon det ringer när kunderna söker kontakt – handlar det om installationer, uppgraderingar och programkonsultationer, både på plats hos kund och via webben. Jon är kontaktperson för alla kunder och det är också han som fördelar de frågor och uppdrag som kommer in. En kund med fyra till fem produkter tar ungefär två månader att driftsätta från början till slut. Kundprojekten löper parallellt och det är många bollar som ska hållas i luften. Helst samtidigt.

– För att driftsätta en så kallad helhetskund handlar det om upp emot ett trettiotal insatser som ska planeras och sättas in i rätt tid och med rätt intervall. Tidsintervallen på de olika utbildningsinsatserna ligger på cirka en vecka, kanske en och en halv. Däremellan ligger ett flertal avstämningspunkter som ska klaffa. Totalt tar det omkring två månader från första projektmötet till dess att kunden är igång för fullt och programmet är ”up and running”. 

Jon jobbar således enligt ett tufft schema där en ombokning någonstans utefter vägen påverkar i flera led. Hogia Byggsystems kundkalender är just nu fullbokad och den som vill ändra datum på något får just nu förmodligen vänta till någon gång i mars.

– Ibland kommer livet och vardagen emellan och folk blir sjuka och så vidare. Då blir det ombokningar. Men när det händer är det en utmaning att lösa det, det tillför spänning i jobbet, menar Jon som trivs som fisken i vattnet både på Hogia och i sin yrkesroll. Och med femton Hogia-år i ryggen känner han sig trygg:
– Under mina år har jag skaffat mig en förståelse för hela kedjan. Jag har mer än tio års erfarenhet av att sitta i supporten. Jag vet vad kunderna behöver och vart på vägen det kan köra ihop sig. Jag har dessutom hunnit skaffat mig god kännedom om både Hogia-koncernen och våra produkter och tjänster vilket naturligtvis underlättar i mitt arbete att lotsa kunderna rätt.

Vad driver dig?

– Utveckling och nöjda kunder. Att följa ett lyckat driftsättningsprojekt från början till slut ger stor tillfredsställse samtidigt som det är den stora utmaningen. Vi är ett dessutom ett gott gäng på femton personer som arbetar på Hogia Byggsystem där alla vill samma sak och strävar mot våra mål med samma driv. Det gör det roligt att gå till jobbet. Varje dag. 

Jon Andreasson

Ansvarig för Driftsenheten på
Hogia Byggsystem AB