Hansa Oil AB

Smidigt, mobilt och driftssäkert i molnet. Hogia Cloud ger Hansa Oil tid över till annat: ”Det är bättre att vi ägnar oss åt det vi är bra på, det vill säga vår kärnverksamhet.”

Med huvudkontoret i Stockholm och verksamhet på flera orter i hela Mellansverige letade Hansa Oil efter inte bara ett bra affärssystem; det skulle också fungera smidigt för medarbetarna ute på fältet. 
– Vi har många anställda som inte utgår från huvudkontoret. Därför var det viktigt att systemet vi valde var mobilt. Scrollan blev vårt naturliga val, berättar ekonomichef Ulrika Ekström.

Hansa Oil valde Scrollan Bas med moduler för order, fakturering och kundreskontra. Tidrapporteringen löses med en extern tidrapporteringsmodul där tidsedlarna blir underlag för både fakturor och löner. Lönen hanteras i Hogia Lön. Driften av programvarorna ligger i ”molnet” – Hogia Cloud.

En driftsäker IT-lösning där Hogia tar ansvar för teknik, programversioner och drift fullt ut.
– Ingen av oss är något IT-proffs och att drifta en server själv med allt vad det innebär kändes inte aktuellt. Då är det bättre att vi ägnar oss åt det vi är bra på, det vill säga vår kärnverksamhet och att följa med i utvecklingen i vår bransch, menar Ulrika som också poängterar att installationen fungerade väldigt smidigt och smärtfritt. Allt skedde på utsatt tid och de inställningar som ”ramlade bort” vid implementeringen löste Hogia snabbt. 

Allt som allt är Ulrika och hennes kollegor mycket nöjda med sin moln-lösning:
– Det bästa är nog att vi inte behöver ha ansvar för vår egen server. Vi är ett företag där vi reser mycket. Då behöver vi kunna koppla upp oss och jobba var vi än är och det fungerar utmärkt. Och skulle det uppstå några frågetecken kontaktar vi supporten. Där får man alltid både snabba svar och ett trevligt bemötande. 

Effektiva programvaror och IT-lösningar sparar tid. För Hansa Oil är det tydligt att den IT-lösning man valt faktiskt också påverkar resultatet i rätt riktning.
– Tid är pengar och tid sparar vi massor av. Främst rent administrativt men även om man ser till vad resor och tid skulle kosta för en underhållstekniker om vi haft flera servrar på flera ställen. Nu finns allt hos Hogia och vi kan släppa den biten helt. Dessutom märker vi av en minskad förbrukning av papper och patroner till skrivarna. En miljövinst som vi inte hade tänkt på, konstaterar Ulrika.

Rekommenderar du Hogia till andra?
– Ja, absolut. Det är ett bra system som passar vår bransch. Hogia har bra support och programvarorna är användarvänliga. Hansa Oil verkar inom den expansiva byggbranschen och satsar på tillväxt och fler anställda inom en hyfsat snar framtid. Och när företag växer ökar ofta kraven även på programvaror och IT-lösningar. Men Ulrika känner sig trygg: – Det finns alltid saker på IT-sidan som vi som företag kan förbättra. Där finns absolut en möjlighet att det är Hogia som blir vår samarbetspartner i det arbetet.

 

 

  

Fakta Hansa Oil AB

Verksamhet:
Utför om- och tillbyggnader, nybyggnation av tvätthallar, underhållsarbeten, elinstallationer, cistern- & drivmedelsarbeten samt övriga installationer och serviceåtgärder åt oljebolag.
Grundades: 1990. Nuvarande verksamhet startade 2011.
Antal anställda: 11
Omsättning:
25 miljoner kr/år.
..........................................

 

Hansa Oil AB använder följande programvaror från Hogia:
Hogia Lön med tidsedelkoppling
Scrollan Bas med order, fakturering och kundreskontra.
Samtliga program driftas i Hogia Cloud.