Erasteel

Ståltillverkaren Erasteel såg Hogias personal- och lönesystem som det självklara valet när de skulle byta till en modern IT-lösning. Efter ett år som kund har företaget redan sparat mycket tid och pengar. Men också miljö.


I den gamla bruksorten Söderfors har järntillverkningen varit igång sedan 1600-talet. I dag är det företaget Erasteel som för ortens tradition vidare med sin ståltillverkning.

Erasteel har 380 anställda på tre orter i Sverige. De hade länge känt att de behövde byta sitt gamla, omoderna lönesystem mot en lättanvänd, modern och funktionell IT-lösning för både personal- och löneadministration. Valet föll på Hogia.

- För oss var det egentligen aldrig fråga om att byta till "ett annat system". Frågan var snarare "När ska vi byta till Hogia?". Min kollega och min chef hade båda arbetat i Hogias system tidigare och visste hur användarvänliga och tydliga de var, säger Anette Håkansson, löneadministratör på Erasteel.

"Supertydligt"

Efter ett år med Hogias system kan hon bara stämma in.

- Hogias system är så lättöverskådliga! När jag loggar in ser jag alla menyer, funktioner och uppgifter som jag har nytta av. Det är supertydligt, säger Anette Håkansson.

Hon berättar att Erasteels tidigare lönesystem var uppbyggt av tabeller, som var svåra och otydliga att arbeta i. Inför varje lönekörning var hon också tvungen att samla in uppgifter från papper i olika pärmar innan hon kunde börja arbeta i systemet.

- Det var jättekrångligt. I Hogias system behöver jag oftast bara gå in och sätta en bock, förklarar hon.

Allt klart i tid  

För att kunna se och rätta till eventuella fel i det gamla systemet så var de tvungna att göra en provkörning av lönerna inför varje lönekörning. Om något var fel kunde det ta en halvdag att rätta till. I dag ser det annorlunda ut.

- Nu kan jag se alla ändringar och upptäcka fel direkt. Och ändringarna slår igenom överallt. Det sparar en massa tid! Jag både upplever och ser att allt hamnar på rätt plats, säger Anette Håkansson.

När den femte vardagen i månaden närmar sig så har hon redan kunnat ta in alla uppgifter från försystemen till lönesystemet. Med hjälp av Hogias tilläggsmodul Massberedning, så är allt klart och kontrollerat i förväg.

- Det är suveränt! Tack och lov att vi köpte Massberedning. Det har vi sagt många gånger! säger hon.

Erasteel har både Hogias personal- och lönesystem, men Anette Håkansson tycker inte att de känns som två olika system.

- Om jag till exempel lägger in en nyanställd i personalsystemet så slår det igenom i båda systemen och jag slipper dubbelarbete. Det är suveränt att de är integrerade! säger hon.

Mycket effektivare  

Hon tycker att historikfunktionen är mycket användbar. Där får hon samlade uppgifter från båda systemen och kan till exempel se när en anställd bytte avdelning eller fick ny lön.

Men det är inte bara de egna system som integrerar. Eftersom Hogias system bygger på öppna gränssnitt, så kan de enkelt integreras med system från andra leverantörer. Det var viktigt för Erasteel och gjorde att Hogia var ett än mer självklart val.

Arbetet och kostnaderna för lönekörningarna har minskat för Erasteel. Anette Håkansson berättar att de tidigare anlitade en servicebyrå som körde lönerna och gjorde efterkörningar.

- Nu sköter vi oss själva och det är mycket effektivare. Vi kan styra vårt eget jobb och slipper kostnaden för att anlita en byrå, säger hon.

Sparar tid, pengar - och miljö  

Anette Håkansson berättar också att servicebyrån skickade en hel låda med papper som de var tvungna att sortera i pärmar efter varje löneutbetalning.

- Nu får vi ut alla listor och rapporter direkt från systemen och lagrar dem digitalt. Vi sparar massor av tid, pengar och miljö!

Erasteel har valt att lägga driften hos Hogia. På så sätt slipper de kostnaden för att hålla med egna servrar och behöver inte själva göra systemuppdateringar. En annan fördel som Anette Håkansson ser är att arbeten och problem på deras egen IT-avdelning inte påverkar personal- och lönesystemen.

Hon rekommenderar gärna Hogia till andra.

- Ja, det gör jag! Jag kommer inte på någon nackdel med systemen. Allt är lättförståeligt och tydligt. Supporten är också jättebra! Man får alltid svar och de tar sig an problemet, avslutar hon.

 

  

Erasteel Sverige

Huvudkontor: Söderfors
Antal anställda: 380 st
Omsättning: 1 382 785 000 kr år 2011