Folkets Hus i Sandviken

Folkets Hus i Sandviken är en naturlig mötesplats där människor träffas och umgås över en bit mat, kultur, nöjen eller konferens. Det är en möjligheternas arena för inspiration, idéer, kontakter och upplevelser.

Här arbetar 25 personer. Erika Lindström är ekonom och löneadministratör, det vill säga den som bland annat ansvarar för att alla dessa engagerade människor får rätt lön varje månad. I en sådan här verksamhet finns flera olika avdelningar och många projekt att hålla reda på. Dessutom är bolagsformen ekonomisk förening vilket ställer lite andra krav på bland annat momsredovisningen.
– Vissa detaljer lägger jag in manuellt men det mesta fungerar som för vilket annat bolag som helst, berättar Erika.


Förändrad yrkesroll

Folkets Hus arbetar med ett externt tidssystem som är integrerat med Hogia Lön. Erika tycker att det funkar helt problemfritt.
– Ja, hela lönesystemet är enkelt med full kontroll och vi riskerar inga felkällor när allt instämplat går rakt in i systemet. När vi implementerade lönesystemet tog det bara 1-2 dagars förarbete. Och nu när vi väl lagt in allt tuffar det bara på. Jag checkar av och sedan går allt automatiskt. Min roll har förändrats avsevärt till att bli mer en kontrollfunktion istället för administrativ, konstaterar Erika. Det bästa med Hogia Lön i Erikas roll och mening är att det är lättjobbat och enkelt att ta ut användbara listor som effektiviserar arbetet.

– Kundtorget är väldigt bra! Där kan jag söka och direkt få svar om till exempel rörliga delar inför semestern, säger Erika. Dessutom är supporten lätt att få tag på för mer specifik hjälp. Det lite mer krångliga arbetet inför semestrar med olika avtal samt bonus eller inte fick Erika hjälp med att lägga till. Sedan har hon haft kontakt med samma person på supporten år efter år.


Riskfritt och snabbare process

– Hogia Ekonomi är också väldigt lättjobbat, tycker Erika. Vid årsavslut och andra gånger då Skatteverket byter regelverk är Hogia väldigt snabba med uppdateringar via Kundtorget, berättar Erika. Vi har två bolag i huset och det är enkelt att hålla isär dem men ändå använda samma system. Vi ska precis börja med scanning av leverantörsfakturor och det blir ju väldigt smidigt. Det kommer dessutom underlätta i prissättningen då vi inte behöver hålla på att bläddra i pärmar för att kolla föregående pris och andra detaljer. Och attestprocessen snabbas upp med följden att inga fakturor kommer på villovägar eller försenas. Filöverföringarna från och till banken sparar mycket tid och eliminerar felriskerna. Nästa steg i tiden blir e-fakturering vilket fler och fler efterfrågar. Men det ligger längre fram för oss.


Pålitligt och helintegrerat

De viktigaste funktionerna vid val av system anser Erika vara uppdaterade skattesatser, smidiga filöverföringar till bank och betalfiler från redovisningen samt att integrationer fungerar utan problem.
– Kort sagt, det ska vara ett pålitligt och helintegrerat system, sammanfattar Erika.
Och på frågan om hon skulle rekommendera Hogia svarar hon tveklöst:
– Ja, det fungerar väldigt bra; supporten lyssnar bra och systemet ger stora utvecklingsmöjligheter. Det är bra anpassat för oss, helt enkelt!