MejDej-kooperativet


”Utan Hogias system hade vi tappat all kontroll”


Jag rekommenderar absolut Hogia till andra, både stora och små företag. Systemen är stabila, användarvänliga och effektiva – väldigt bra hjälpmedel, helt enkelt, säger Ann-Marie Bengtsson.

Hon arbetar med löner och personal på MejDej-kooperativet, det lilla vård- och omsorgskooperativet som idag har växt till att vara en av Kristianstads största arbetsgivare. Det grundades 1994 och nästan lika länge har kooperativet varit kund hos Hogia.

Större delen av sin jobbtillvaro tillbringar Ann-Marie Bengtsson i Hogias personal - och lönesystem . Hon beskriver hur vardagen hade varit utan den hjälp som systemen ger henne: – I vår bransch är det ganska stor personalomsättning. Det ställer krav på att vi har kontroll. En anställd kan dessutom arbeta på två, tre olika arbetsplatser och utan Hogias system hade vi tappat all kontroll. Det hade aldrig fungerat utan dem! Konstaterar hon. – I Hogias personalsystem kan vi skapa rubriker efter våra egna behov och samla information som ger en bra, sammanfattande bild över varje anställd: vilka kompetenser de har, utbildningar som de har gått, frånvaro och rehab. Vi kan också snabbt ta ut intyg när en anställd slutar. Jag är väldigt nöjd med det! fortsätter Ann-Marie Bengtsson.

Hon tycker att Hogias personal- och lönesystem kompletterar varandra väldigt bra. MejDej-kooperativet har dessutom integrerat sitt verksamhetskritiska system Aiai till lönesystemet. AiAi hanterar scheman, bemanning och tider. Filerna därifrån importeras in till HogiaLön Plus. Hon är tacksam för att det fungerar så bra och för att hon slipper dubbelarbete. – Jag sparar massor av tid med Hogias system, minst halva tiden mot om jag skulle sitta och bläddra i personalavtal, säger Ann-Marie, som gärna talar sig varm om just personalsystemet som utgör kärnan i MejDej-kooperativets verksamhet.

Kollegan Rose-Marie Persson ansvarar för bokföringen och arbetar också i personalsystemet samt i Hogias ekonomisystem. Hon tycker att de är enkla att arbeta i och uppfyller alla de behov som hon har. Hon saknar dock möjligheten att hantera e-fakturor via ekonomisystemet, men blir nöjd att höra att den lösningen finns att få nu i dagarna.

Redan under sin utbildning lärde sig Rose-Marie Hogias system. Hon minns att hon tyckte de var lätta att lära sig, trots mängden funktioner. Kanske beror det på att de är så pedagogiskt uppbyggda, menar hon. – Lön, personal och ekonomi – Hogia har helheten, säger hon och är överens med Ann-Marie om att kunna rekommendera Hogia till andra.

Båda har haft en bra kontakt med Hogia och fått snabb hjälp när de har behövt det. – När vi till exempel behövde koppla vårt system AiAi till lönesystemet kom Hogias konsulter hit och hjälpte oss att lösa det. Det har aldrig varit några problem att få hjälp på plats av Hogia. I supporten har jag också alltid fått väldigt bra hjälp. Det är jättebra! säger Ann-Marie.

Framtiden för kooperativet ser ljus ut. Tanken är att behålla sin storlek, öka kvalitet och utvecklas för att stå väl rustade att möta de krav som ställs på branschen från myndigheter. – Det kan i sin tur ställa krav på de system vi använder, men det har vi aldrig behövt göra än. Eftersom Hogias system utvecklas hela tiden har de alltid haft det som vi har efterfrågat, förklarar Ann-Marie Bengtsson.
 



Ann-Marie Bengtsson
löneansvarig 

Om MejDej-kooperativet

Omsättning: ca 70 mkr
Antal anställda: 450 personliga assistenter 
Grundades: 1994

MejDej pdf »

Läs mer om våra löne- och personalsystem »