KundoKundtorget|

Rätt verktyg för dig
inom Bygg och Städ

Enkla, branschanpassade program för fakturering med ROT/RUT, bokföring och lön. Vi hjälper dig igång!
Från 89:-/mån

Förenkla pappersarbetet och få dina ROT/RUT-pengar snabbare

Med en lättanvänd och branschanpassad lösning räcker din dyrbara tid till lite mer. Dessutom förkortar du tiden du behöver ligga ute med pengarna för ROT/RUT. Våra program samarbetar effektivt och du väljer om du vill jobba nedladdat eller online. Hogia Smart heter vår onlinelösning som fungerar på både Mac, PC och surfplatta. Här sparas allt i molnet och backup och uppdateringar sker automatiskt.

Vi hjälper dig igång - testa gratis!

För dig inom Bygg & Städ! Vi bjuder på en timmes utbildning.

Vad behöver du? Testa våra lättarbetade program utan kostnad.

Det ska vara enkelt att komma igång.
Berätta hur du jobbar idag så ger vi dig våra bästa tips.

Ring upp mig

Eller ring oss på
0303-688 00

Läs mer om våra lösningar:

Faktureringsprogram
– stöd för ROT
– stöd för byggmoms

Bokföringsprogram
– stöd för byggmoms
– enkel export till revisor

Löneprogram
– lönearter för byggbranschen
– stöd för LÖSEN-rapport

Våra program:

Fakturering Online
Testa gratis

Bokföring Online
Testa gratis

Bygglön
Testa gratis



Fakturering Bas
Testa gratis

Bokföring Bas
Testa gratis

Lön
Testa gratis

Våra kunder om branschanpassad fakturering, bokföring och lön

Dennis Wallentin

Dennis Wallentin, WALLENTIN BYGG & KONSULT AB

"En effektiv ROT-fakturering är absolut nödvändig. Det är ju ganska mycket pengar som företaget får ligga ute med."

"En effektiv ROT-fakturering är absolut nödvändig. Det är ju ganska mycket pengar som företaget får ligga ute med."

Wallentin Bygg & Konsult AB använder:
Fakturering Bas, Bokföring Bas och Leverantör

Wallentin Bygg & Konsult AB

Jag är snickare och jobbar främst med ombyggnader och tillbyggnader. Mycket renoveringsarbeten och en hel del kök har det förstås blivit. Jag går upp på morgonen och jobbar i ur och skur – förra året byggde jag uterum i 11 minusgrader men det gick bra.

Sedan 2006 driver jag aktiebolaget Wallentin Bygg & Konsult AB ihop med min pappa Hans, som har konsultuppdrag på deltid inom teko-branschen. För mig är det en fördel att driva eget! Jag har större möjlighet att styra själv och planera min tid, både arbetstid och privatliv. Eftersom jag har tre små barn hemma behöver jag kunna vara flexibel och administrationen får inte bli betungande. Här kommer Hogias lösningar in!

Mina bygguppdrag handlar i allt större omfattning om rotarbete och för oss är det nödvändigt att fakturering och kommunikationen med skatteverket är effektiv. Fakturering Bas är betydligt smidigare än konkurrenternas lösningar där man får skriva in fler uppgifter manuellt, vilket tar längre tid. I Hogias program kryssar jag bara i husarbete och hur avdraget ska fördelas. För kunden syns det tydligt på fakturan hur stor arbetskostnaden och avdraget är och vår ansökan till skatteverket förbereds automatiskt.

Jag samarbetar med goda vänner som också är i byggbranschen. Vi köper tjänster av varandra och omfattas därmed av omvänd skatteskyldighet, så kallad byggmoms. Om vi bygger ett kök skickar vi en faktura till kunden men får vi antal fakturor med omvänd moms från elektriker, målare och rörläggare. Men det är inga problem med Hogias program som håller reda på allt: Uppgifterna sparas automatiskt när vi fakturerar och följer med i momsrapporten plus att alla positioner följer med in i bokföringen. Programmen samarbetar så i princip lyfts alla uppgifter från fakturerings- och leverantörsprogrammet till bokföringsprogrammet. Och där sparar jag enkelt ner en fil som jag mejlar till revisorn. Hur smidigt som helst!

Dennis Wallentin, Fjärås

Läs hela artikeln i bloggen

Christin Levander, NÄR BYGG AB

"Vid varje lönetillfälle måste jag rapportera in LÖSEN men detta sammanställer programmet för mig automatiskt."

"Vid varje lönetillfälle måste jag rapportera in LÖSEN men detta sammanställer programmet för mig automatiskt."

När Bygg AB använder:
Compact Edition och Bokföring Bas

När Bygg AB

Det är variationen som gör jobbet så roligt! Vi jobbar med allt från ny- och ombyggnader inom lantbrukssektorn och miljöanläggningar för gödselvård till husbyggen och varsam renovering av medeltida gotländska kyrkor. Det händer saker hela tiden och vi måste vara flexibla och anpassa våra planerade arbeten ute på fält.

Själv sköter jag företagets pappersarbete inklusive lönerna för drygt 20 medarbetare. Våra anställda har timlön och varje timme måste redovisas på rätt projekt och tydligt specificeras. Hogia Bygglön är perfekt anpassat för oss på byggsidan, med rätt kontoplaner och allt. Dessutom stödjer programmet rapportering av LÖSEN till Byggnads: Vid varje lönetillfälle måste jag rapportera in arbetade timmar och utbetald lön men detta sammanställer programmet för mig på en fil som jag bara skickar iväg, mycket smidigt.

Vi skickar en hel del fakturor, både till kunder och som underleverantör då byggmoms måste hanteras. Detta ställer jag in i programmet under leverantörsfunktioner och uppgifterna följer med in i bokföringen. Periodvis har vi mycket ROT-jobb och det hanterar jag på ett smidigt sätt med mina program. Vi har haft tur och har inte så mycket påminnelsehantering men funktionen finns om problemet dyker upp.

Ibland kör det ihop sig – och personerna i Hogias support är jättebra, det är lätt att få kontakt och få förståelse för mitt problem. Jag gillar också Kundtorget, där jag själv kan söka på ämnen och få svar på mina frågor. Annars är Hogias automatiska uppdateringar av programmen, inte minst vid årsskiftet, otroligt betydelsefulla. Våra anställda har förmånsbilar som ska belastas som bilförmån med skatt på lönen. Varje år kommer en ny skattetabell men det sköter löneprogrammet för mig. Det är tryggt att veta att Hogia har koll på allt som händer och att de påminner mig! Det är ju viktigt att allt blir rätt skattemässigt utan onödig oro eller böter.

Christin Levander, Gotland

Läs hela artikeln i bloggen

Silvio Himvall, PURGER SERVICE AB

"Våra jobb med omvänd skatteskyldighet betyder inget krångel eftersom faktureringsprogrammet stödjer oss med detta"

"Våra jobb med omvänd skatteskyldighet betyder inget krångel eftersom faktureringsprogrammet stödjer oss med detta"

Purger Service AB använder:
Fakturering Bas och Lön

Purger Service AB

Jag har drivit städbolag i 18 år. Jag har 15 anställda som tar hand om dina dammråttor och vi jobbar ungefär fifty-fifty med företag och privatkunder. Vi gör allt från hem- och flyttstädning till städning av kontor. Utöver detta utför vi även fönsterputs, golvvård och storstädning. De flesta av mina anställda kommer inte in på kontoret på morgonen utan åker direkt till sina uppdrag. Jag ansvarar för offerter, planering och lägger schema men är annars ute på fält: antingen på jobb eller så kör jag ut material till mina kollegor. Min tid ska räcka till mycket!

Faktureringsprogrammet är vårt viktigaste redskap. Vi skickar i snitt 150 fakturor i månaden och är beroende att pengarna kommer in snabbt. Med Hogia flyter det bara på! Hanteringen med skatteverket för att få våra RUT-pengarna är en enkel rutin, vilket underlättar eftersom vi gör mycket RUT-uppdrag. Vi gör även jobb med omvänd skatteskyldighet men detta stödjer programmet så det betyder inget extra krångel. Hogias support hjälpte oss första gången och nu sköter vi det själva.

Självklart händer det att fakturor inte betalas i tid och vi får skicka påminnelser. I programmet kan jag lätt hålla koll på förfallna fakturor, ett stort stöd för mig eftersom vi har en rätt stor volym. Vi använder även löneprogrammet, som jag har fått uppgradera några gånger i takt med mitt företag vuxit. Det fungerar perfekt, är lättarbetat och har de funktioner jag behöver. Bokföring sköter vi inte själva idag men jag funderar på att även skaffa Hogias bokföringsprogram som ju samkör med mina övriga. Det finns nog tid och pengar att spara även här. Jag har använd Hogias program i 18 år och förutom att de är enkla att jobba i så ser de trevliga ut. För mig är det viktigt att programmen är roliga att jobba i.

Silvio Himvall, Göteborg

Läs hela artikeln i bloggen


Rodrigo Fica

Rodrigo Fica, STOCKHOLM BLÅ STÄD

"Med min onlinebaserade fakturering kan jag jobba från min Mac. Dessutom sporrar det min försäljning genom tydliga diagram över hur jag sålt som visas varje gång jag loggar in."

"Med min onlinebaserade fakturering kan jag jobba från min Mac. Dessutom sporrar det min försäljning genom tydliga diagram över hur jag sålt som visas varje gång jag loggar in."

Stockholm Blå Städ använder:
Smart Fakturering Online

Stockholm Blå Städ

Jag har drivit mitt städbolag, Stockholm Blå Städ, sedan 1998 och har 15 anställda. Vi erbjuder städning, golvvård och fönsterputsning till allt från butikskedjor, bostadsrättsföreningar och kontor till företag inom byggsektorn. I snitt skickar jag 50 fakturor per månad och under högsäsong fakturerar jag i princip dagligen. I över 15 år har jag använt Hogias installerade faktureringsprogram – men sen drygt ett år tillbaka kör jag Hogias onlinebaserade Smart Fakturering. Det passar mig med ett program som jag inte behöver göra back-up på. Jag är inte så bra på det här med datorer och det har hänt att min dator har kraschat och att jag missat att säkerhetskopiera! Med Smart sköts säkerhetskopiering och alla uppdateringar automatiskt – och all data sparas i molnet. Jag kan fakturera från vilken dator som helst och från min Mac och jag kommer åt min fakturering var jag än är, även under semestern. Ringer en kund och undrar något kan jag snabbt plocka fram fakturan. Dessutom öppnar det möjlighet för att fler inom företaget kan gå in och fakturera när det behövs, var de än befinner sig. Det ger oss frihet!.

En lite oväntad konsekvens av att jag gick över till Smart är att den sporrar mitt arbete med försäljning. Varje gång jag loggar in visas ett tydligt diagram på startsidan över min försäljning. Jag ser hur mycket jag sålt jämfört med tidigare månader och det sporrar mig att överträffa mig själv. Smart är lättarbetad, trevlig och rentav rolig att jobba i och dessutom prisvärd. Det är lätt att lägga in nya kunder och produkter. Det ger också ett bra stöd för oss som jobbar mot byggsektorn och med omvänd skatteskyldighet så är det mycket smidigt: det är bara att klicka i den lilla rutan och sen blir det rätt direkt.

Rodrigo Fica, Sollentuna

Läs hela artikeln i bloggen

Anna-Karin Norberg, PUTSAKUTEN I GÄVLE

"Programmet gör min fakturering enkel! Men det är alltid lätt att få direktkontakt: förra veckan fick jag snabb support när jag behövde byta dator. En stor trygghet, det är ju viktiga filer för mig."

"Programmet gör min fakturering enkel! Men det är alltid lätt att få direktkontakt: förra veckan fick jag snabb support när jag behövde byta dator. En stor trygghet, det är ju viktiga filer för mig."

Putsakuten i Gävle använder:
Fakturering Bas

Putsakuten i Gävle

JaJag startade min enskilda firma i april 2010 och erbjuder fönsterputsning och städning åt både privatkunder och företag, med många fasta uppdrag. Jag gör även flyttstädningar löpande.

Min verksamhet är säsongsbetonad med toppar vår och höst. Vanligtvis sticker jag iväg runt kl 7 och är sen i farten hela dagen. Min fakturering sköter jag oftast på sena eftermiddagar och kvällar eftersom jag är på jobb hela dagarna. I snitt skickar jag ut 40 fakturor i månaden och det är ganska mycket RUT-hantering, vilket jag hanterar enkelt utan problem. Jag valde ett faktureringsprogram från Hogia Small Office som jag tycker uppfyller en bra standard. Innan jag drev egen firma så hjälpte jag en vän med hans fakturering och blev då bekant med Hogias program.

Jag uppskattar också att det är alltid lätt att få direktkontakt när man behöver hjälp: förra veckan fick jag snabb support när jag akut behövde byta dator. För mig ger det stor trygghet att enkelt kunna få en expert på andra sidan luren med bra råd, inte minst när det gäller säkerhetskopiering. Det är ju viktiga filer och jätteviktigt att de inte försvinner.

Anna-Karin Norberg, Gävle

Läs hela artikeln i bloggen


Nyfiken på hur även du kan förenkla livet med en
branschanpassad lösning? Vi hjälper dig igång!

Inga produkter i varukorgen
Du har inte lagt några produkter i varukorgen än
Till kassan

Vill du bli uppringd?

Lämna ditt nummer så ringer vi upp under kontorstid!

Namn*:

Telefon*:

Fyll i följande tecken*:
captcha

Jag vill bli kontaktad angående demo av Kassa!

Fyll i dina uppgifter nedan så hjälper vi dig att installera en demoversion. Vi bokar gärna in en tid för demo via webbvisning om du föredrar detta.

Namn*:

Telefon*:

Fyll i följande tecken*:
captcha

Vi använder cookies

En cookie är en liten datafil med text som sparas i din webbläsare. Svensk lag kräver att vi informerar om vilka cookies som används samt deras syfte.

Hogia Small Office använder cookies för att kunna ge dig som besökare av vår webbplats bättre service: för att spara statistik, för att kunna följa hur besökare navigerar och på sätt bli mer relevanta. Cookies bidrar också till intressebaserad reklam – att mer relevanta annonser exponeras för dig beroende på innehållet på de webbsidor du besökt.

Det finns två typer av cookies. Permanenta cookies sparar en fil under en längre tid på din dator. De används på vår webbplats för statistik och analys. Den andra typen av cookies kallas sessionscookies. De används under den tid du är aktiv på webbplatsen, t.ex i köpdialogen för att kunna backa utan att behöva fylla i alla uppgifter på nytt varje gång. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Vill du stänga av användningen av cookies gör du det i inställningarna för din webbläsare. Mer information om cookies hittar du på MinaCookies.se.