Länsförsäkringar Skåne


Länsförsäkringar Skåne, som har sina rötter i 1800-talet, är ett av 24 lokala, självständiga och kundägda försäkringsbolag som tillsammans bildar Länsförsäkringsgruppen. Från att ha varit ett renodlat sakförsäkringsbolag för lantbruk, är Länsförsäkringar Skåne nu ett fullsortimentsbolag som erbjuder företag, lantbruk och hushåll sak- och personförsäkring samt banktjänster – allt under samma tak.

Ewa Åkerborn arbetar som specialist med bokföringstekniska frågor på Länsförsäkringar Skåne. Hon var med när man på tidigt 80-tal började jobba i Hogias ekonomisystem.

– Att jobba i Hogia är så lätt. När vi började använda Hogias program för 30 år sedan kom vi från ingenting och kunde direkt gå in och jobba i det. Så upplever jag inte att det är i andra bokföringsprogram. Vid ett tillfälle bytte vi program från Hogias till ett annat, men det var så komplicerat att jobba i det programmet, så vi gick tillbaka till Hogia efter ett par år. Och att nästan hälften av bolagen inom gruppen har Hogia talar ju sitt tydliga språk. Jag jobbar också i ett amerikanskt försystem, vilket ibland gör mig helt förtvivlad för att det är så komplicerat. Då är det skönt att gå tillbaka till Hogias program!

Idag har Länsförsäkringar Skåne systemen Hogia Affärssystem, Hogia Fastighet och Hogia Approval Manager för elektronisk fakturahantering. Ewa berättar entusiastiskt:

– Hogia Approval Manager är perfekt. När jag är i bokföringen kan jag slå upp en leverantör och titta rakt ner på fakturan och konteringen och följa det på ett helt annat sätt än tidigare. Jämfört med manuell pappershantering så sparar jag mycket tid på att leta efter försvunna fakturor och jag har en helt annan överblick. För oss på ekonomiavdelningen innebär det både en säkerhet och trygghet. Men jag tror att de ute i organisationen gör den riktigt stora tidsvinsten, där de direkt kan gå in och titta på de fakturor de har attesterat. De slipper ringa oss och sitta och vänta på att vi kan svara.

En av Ewas favoritfunktioner i Hogia Affärssystem är periodiseringen.

– Tidigare kunde vi inte göra periodiseringar direkt på faktura men det kan vi nu och det är jättebra! Om jag får en kvartalsfaktura kan jag dela upp den på tre månader, vilket underlättar mitt arbete avsevärt.

Även om Hogias program är enkla att jobba i behöver Ewa och hennes kollegor emellanåt vidareutbilda sig. Eftersom de är flera stycken, 5-6 personer där hon jobbar och ibland fler från andra kontor, ordnar de egna utbildningar då konsulter från Hogia kommer till dem.

– Det är så bra att vi kan styra över utbildningen själva och få ut vad vi vill, det tycker jag är jätteviktigt.

Vid andra tillfällen åker de på användarträffar, specialanpassade för hela gruppen.

– Hogia bjuder regelbundet in alla länsförsäkringsbolag som använder programmen, ca 10 bolag, till gemensamma användarträffar. Dessa träffar ger mig väldigt mycket; jag får chans att utbyta erfarenheter med andra i gruppen och även prata med Hogias folk, konstaterar Ewa.

När Ewa behöver svar på någon fråga ser hon flera möjligheter att söka information:

– Hjälpen i programmet är ofta väldigt bra. Kundtorget är också bra, där går jag in emellanåt när jag behöver läsa på i någon specifik fråga. Och så ringer jag supporten; de är mycket duktiga och de ger sig inte. Jag uppskattar speciellt att de har stenkoll på våra frågor. De ser direkt om någon hos oss har haft liknande problem tidigare och kan ge mig en snabb lösning. En annan stor fördel är att vi har ett testföretag upplagt, där vi kan gå in och testa olika funktioner, till exempel periodiseringar eller automatkonteringar.
 



Ewa Åkerborn
Specialist med bokföringstekniska frågor på Länsförsäkringar Skåne.

Om Länsförsäkringar Skåne

- Huvudkontor: Helsingborg
- Antal anställda: ca 400 st
- Företaget grundades: 1837

www.lansforsakringar.se