För dig som är intresserad av ekonomi
Digitalt

Kundfordring och handel inom och utom EU

Handlar du med varor och tjänster och hanterar du organisationens kundfordringar? Rätt hantering av kundfordringar är viktiga för företagets ekonomiska hälsa. Under denna lärarledda utbildning på distans går vi igenom dessa specifika områden inom redovisningen. 

Innehåll

- Handel med varor och tjänster både inom och utom EU
- Kundfordringar

Vad kommer du att lära dig?

Handel med varor och tjänster både inom och utom EU

Vilka krav ställs på en fakturas innehåll vid handel inom och utanför EU? Är det någon skillnad på om en utbildning eller kurs sker digitalt eller på plats? När gör man periodisk sammanställning? I det här avsnittet tar vi upp Skatteverkets huvudregler för hur momsen hanteras vid handel inom och utom EU vems ansvarsfrågan egentligen är. Det finns många undantag och vi kommer att beröra några av dem. 

Kundfordringar

Vad händer om en kund inte betalar? Finns det skillnader i förfarandet om det gäller privatpersoner eller företag? Hanteringen av kundfordringar kan spela en viktig roll för ditt företagets ekonomiska situation. Under det här kursavsnittet går vi igenom vilka möjligheter du har att få betalt i rätt tid och ger dig en inblick i hela processen från det att en kundfordran uppstår till det att eventuella krav fastställs. 

För vem passar utbildningen?

Kursen vänder sig till dig som arbetar med redovisning och vill lära dig mer inom specifika områden. Du arbetar idag som redovisningsekonom, ekonomiassistent eller ekonomiansvarig.




Kurslängd

3 timmar

Praktisk information

Detta är en lärarledd teoretisk utbildning på distans. Du behöver ha tillgång till en dator med internetuppkoppling, kamera och mikrofon/headset för att kunna delta. För bästa inlärning rekommenderar vi att kameran alltid är påslagen, att du deltar i diskussioner och ställer frågor. 

Information

Pris: 3 500 kr

3 timmar, kl 13:00-16:00

Var: Distans

26
sep
2024
Distans
Platser kvar
05
feb
2025
Distans
Platser kvar
Har du frågor?

Vi hjälper dig gärna!
Ring oss på 0303-662 00
eller mejla till: utbildning@hogia.se

Anna Adolfsson, Hogia

Anna Adolfsson
Utbildningsrådgivare

Maria Sjögelid, Hogia

Maria Sjögelid
Utbildningsrådgivare

Vanliga frågor

Ja, du får en bokningsbekräftelse på mail i samband med din anmälan. Övrig praktisk information om kurslokal eller anslutning skickas ut på mail några dagar före kursstart.  

Ja, ett kursintyg kommer skickas till dig på mail efter avslutad kurs.

 

Deltar du på våra distansutbildningar behöver du ha tillgång till en dator med internetuppkoppling, kamera och mikrofon/headset. Vi uppmanar dig som deltagare att ha på din kamera under hela dagen, gärna ställa frågor och vara delaktig i utbildningen, som om du var på plats i kurslokalen.

Deltar du på våra digitala event eller utbildningar livesänds det via QuickChannel. Allt du behöver är en dator med internetuppkoppling och högtalare/hörlurar. Ofta finns en chattfunktion där du kan ställa frågor till föreläsarna/lärarna.