”Som supportmedarbetare har man alla möjligheter att utvecklas”

Louise Kling

Louise Kling är utbildad lönekonsult med arbetslivserfarenhet som lönespecialist. Det som lockade med rollen som supportmedarbetare på Hogia var möjligheten att kombinera sina kunskaper inom lön och HR med intresset för själva IT-systemen.

― I mitt tidigare jobb som lönespecialist var jag även superuser och hjälpte mina kollegor att lösa tekniska problem. Då upptäckte jag att jag ville arbeta med IT-aspekten av lönearbetet också. Några vänner till mig pratade gott om Hogia för de hade haft Hogiamedarbetare som lärare på Yrkeshögskolan i Mölnlycke.

Efter att Louise hade skickat in en spontansansökan gick processen fort. Louise fick en tjänst som supportmedarbetare inom lön och HR på Hogia Corporate Systems, ett bolag som fokuserar på de allra största företagen.

Jag har alltid gillat problemlösning och med stora kunder blir problemen mer komplexa och utmanande. Det handlar så klart om att ge support i lönefrågor men det handlar minst lika mycket om hur man ska lösa aspekter av löneprocessen i systemen. Hogia har många system och produkter så det är stor variation i de utmaningar som kunderna behöver ha hjälp med.


Karriärföretag 2022

Hogia är ett it-företag med 650 anställda fördelade på 30 operativa aktiebolag, vart och ett med en specifik branschinriktning. Hogias breda organisation med många bolag ska motverka att småskaligheten går förlorad i takt med att Hogia växer. Ett bolag får inte blir för stort, då klyvs det i mindre enheter.

― Det är roligt med Hogia, för här tänker man smått. Fördelen är att det blir korta beslutsvägar då man arbetar så nära alla funktioner i bolaget. Jag har till exempel regelbundet möten med dem som är ansvariga för produktutvecklingen. Jag får lära mig vad som är nytt i programmen men jag får också tillfälle att ta upp önskemål om programändringar från kunderna. Jag kan även delta i säljsamtal. Då ger jag ett ansikte till supporten och hjälper säljaren att visa systemen. Det är väldigt lärorikt.

I supportmedarbetarrollen är man i en ständig läro- och utvecklingsprocess.

I supportmedarbetarrollen är man i en ständig läro- och utvecklingsprocess. Som systemleverantör måste man alltid vara uppdaterad kring nyheter och lagändringar inom lön och HR.

― När man har kommit in i Hogia finns det så många möjligheter att vidareutvecklas, bara man vill och tar tag i det. Det finns olika vägar att gå och de känns alla väldigt korta, i jämförelse med andra företag.

Snart väntar nya utmaningar för Louise på Hogia Corporate Systems, en roll som supportansvarig med personalansvar.

― Det är lite nervöst men samtidigt känner jag mig trygg med att mina kollegor kommer att hjälpa och stötta mig. Jag har känt mig så väl omhändertagen sedan jag började här. Alla har förståelse för att det tar tid att lära sig allt, och man hjälps åt. Det har varit den bästa introduktionstiden som jag någonsin har upplevt.

LEDIGA TJÄNSTER PÅ HOGIA

Ali Issa
Utvecklingschef
Linnea Raatikainen
Produktspecialist
Simon Lindgren
Utvecklare