Hogia BOOKIT – ett standardsystem

BOOKIT är ett bokningssystem för färjetrafik. Det hanterar hela bokningsflödet, från registrering av passagerar- och fordonsuppgifter, till uppföljnings- och faktureringsrutiner. Tack vare flexibla funktioner för hantering av rutter, kapacitet, pris och yield management, passar systemet för många olika typer av rederiverksamheter. Det är också möjligt att sälja kringprodukter via BOOKIT, såsom tjänster ombord, boende och anslutningsbussar.

BOOKIT består av ett antal applikationer, alla byggda på samma plattform och med gemensamma programkomponenter för att ge en enhetlig användarupplevelse. All data lagras i samma fysiska databas för att kunna delas mellan applikationerna.

BOOKIT är ett modulbaserat och skalbart system. Tack vare separata applikationer för olika ändamål samt stora möjligheter att anpassa systemet till egna behov, betalar våra kunder endast för den funktionalitet som de behöver.

Grundläggande funktioner i BOOKIT

Bokning

In-house bokningsapplikationen är anpassad för att användas i callcenter och hanterar både enkla bokningar för passagerare såväl som mer komplexa för frakt och agenter. Alla bokningsfunktioner i systemet är också tillgängliga via API och ger möjlighet för operatörer att bygga egna bokningssidor, biljettkiosker och appar. Förutom att sälja resor, kan du även sälja landbaserade tjänster som boende, inträde till museer och temaparker, såväl som tjänster ombord som måltider, sittplatser och hytter.

Check-in

In-house check-in applikationen används vid bemannade check-in kontor och möjliggör snabb incheckning (och embarkering ifall båda stegen sköts inom samma process). Här kan du bland annat uppdatera bokningar, hantera passagerar- och fordonsinformation samt ta emot betalningar. Men eftersom flödet och terminalernas utformning ofta ser olika ut, kan du komplettera incheckningssystemet med ett brett utbud av extra tjänster som gater, självbetjäningskiosker, mobila handenheter och incheckning online, för att nämna några.

Account management

Kundprofiler

Rederiets kunder kan med hjälp av egna konton hantera sina personuppgifter, bokningar och ändringar såväl som resekort och lojalitetspoäng. För resebyråer och fraktföretag finns möjlighet att sätta upp egna regler för specifika kunder, till exempel kring prissättning, provision, faktureringsvillkor och prioriterad kapacitet.

Ekonomi

Flexibel och effektiv hantering av ekonomiska transaktioner är en absolut nödvändighet för framgångsrika företag. BOOKITs ekonomifunktioner erbjuder idag ett omfattande utbud.

Quick-sales

Vår quick-sale applikation är optimerad för att användas på pekskärm och användargränssnittet är utformat för att vara enkelt och snabbt att använda. ”Två vuxna, ett barn och en standardbil” eller “Dagsbiljett tur- och retur” tar endast några klick på skärmen och köpet är klart på några sekunder.

Rapportering

Rapportering utgör en viktig del i alla rederiverksamheter. Förutom en standarduppsättning med rapporter för manifest, försäljning och omsättning kan du i BOOKIT även skräddarsy egna rapporter utifrån olika databasvyer. Dessa kan skapas automatiskt och skickas vidare till andra intressenter, till exempel ledningen eller mottagare i hamnen.

Bookit – tilläggstjänster och funktioner

Accomodation and land based services

Boende och landbaserade tjänster

BOOKIT har jättebra funktioner för försäljning av landbaserade tjänster och boende. Dessa kan paketeras tillsammans med resor och andra tjänster ombord eller på land, till ett semesterpaket.

Kampanjer och kuponger

Fastställda rabatter kan aktiveras automatiskt, manuellt eller med en kupongkod.

Databasrapporter

All information som finns samlad i BOOKITs databas kan nås via olika databasvyer och presenteras i rapportform. Med hjälp av dessa vyer kan du söka efter information, bygga egna rapporter samt hämta information till CRM-system och för marknadsföring.

Grafisk däcköversikt

Både bokningspersonal och kunderna själva kan boka önskad sittplats genom att klicka på en grafisk däcköversikt. Vid gruppresor kan bokningspersonal hantera flera gäster samtidigt istället för att välja dem manuellt från en lista.

Lojalitetsprogram

Lojalitetspoäng baserade på resehistorik kan tjänas in och användas som betalningsmedel för kommande resor eller vid inköp ombord.

Resekort

Det finns olika typer av resekort som kan läggas på kund- och agentkonto. Kort med monetärt värde som fungerar ungefär som ett bankkonto där pengarna som finns på kontot kan användas för att betala framtida bokningar med. Eller Seriebiljett där man köper ett antal resor och då man bokar en ny resa då dras resan bort från seriebiljetten.

Vårt team

Niclas Blomström

Managing Director
+46 725 507 638
niclas.blomstrom@hogia.se

Maria Åkersten

Aftersales Manager
+358 505 163 832
maria.akersten@hogia.fi

Lena Majors

Customer Support Manager
+358 6 319 2805
lena.majors@hogia.fi

Johan Stolpe

Product Manager
+358 6 319 2892
johan.stolpe@hogia.fi

Frida Granqvist

Deployment Manager
+358 6 319 2849
frida.granqvist@hogia.fi

Christoffer Smeds

Development Manager
+358 50 444 2882
christoffer.smeds@hogia.fi

Åsa Hjort

Finance and Administration Manager
+358 6 319 2815
asa.hjort@hogia.fi

Vill du veta mer?

Kontakt

Nyhetsbrev

Kontakt

Nyhetsbrev