Pendlingstrafik

Dags- och veckoresenärer

Många operatörer har ett flertal pendlare som börjar och avslutar sin dag med en färjetur. Dessa regelbundna resenärer ställer helt andra krav på ett bokningssystem.

Pendlare – tilläggstjänster

Utöver grundfunktionerna i BOOKIT finns flera tilläggsmoduler som passar särskilt bra för pendlare. Några av dem presenteras här nedan.

Resekort

Det finns olika typer av resekort som kan läggas på kund- och agentkonton. Kort med monetärt värde som fungerar ungefär som ett bankkonto där pengarna som finns på kontot kan användas för att betala framtida bokningar med. Eller seriebiljett där man köper ett antal resor och om man bokar en ny resa så dras resan bort från seriebiljetten.

Kreditkortstoken

BOOKIT erbjuder direktkoppling till flera betalningsleverantörer för hantering av alla ekonomiska transaktioner. Inga kortuppgifter lagras i BOOKIT. Köpen hanteras istället med hjälp av virtuella kontonummer (s.k. tokens), utfärdade av betalningsleverantören, så att kunder inte behöver mata in sina kortuppgifter vid varje transaktion. Dessa tokens lagras på kundkontot och möjliggör snabba och enkla bokningar.

Lojalitetsprogram

Lojalitetspoäng som tjänas in baserat på tidigare resehistorik, kan användas som betalmedel för kommande resor eller inköp ombord. Olika kundgrupper (till exempel öbor eller frakt) kan generera olika typer av poäng. Hos verksamheter med hög konkurrens kan lojalitetsprogram av olika slag vara avgörande för att kunna bygga upp en bred kundbas.

Kundcase Pendlingstrafik
Wagenborg Passengierdiensten

2010 gick den holländska operatören Wagenborg Passagiersdiensten med i BOOKIT-familjen. De driver sin verksamhet mellan fastlandet i Nederländerna och Wadden See-öarna Ameland och Schiermonnikoog. De arbetar med RO-PAX-färjor, höghastighetsfärjor och en vattentaxitjänst som alla hanteras i BOOKIT. Även om öarna får många turister under sommarsäsongen, är det framförallt en nödvändig tjänst för de öbor som dagligen pendlar till sina arbetsplatser på fastlandet.

Pendlarna har ett resekort som antingen innehåller ett antal resor eller ett fritt antal resor under en specifik period. Vid ankomst till terminalen kan de kontrollera sina kortsaldon på en pekskärm och blippa korten vid gaten för att sedan gå ombord nästa tillgängliga färja. När de blippar kortet, kontrolleras platstillgängligheten på färjan via BOOKIT. Därefter skapas en bokning, en resa dras av från deras kort och kompletteras med en incheckning – allt i ett enda flöde. När snabbhet är en viktig faktor passar denna typ av gatepassering perfekt. Bilar har egna resekort men här brukar passagerare ofta boka sina platser i förväg. Kunder får också ett automatiskt e-postmeddelande när deras kortsaldo börjar bli lågt och det är dags för påfyllning.

Förutom BOOKIT har Wagenborg Passagiersdiensten även köpt vår integrerade lösning för kollektivtrafik som ger dem möjlighet att förse sina passagerare med nyheter om förseningar eller avvikelser från tidtabeller. De kan också får information om platstillgänglighet på nästa bil- eller höghastighetsfärja så att passagerarna kan välja vilket fartyg de vill gå ombord.

Vill du veta mer?

Kontakt

Nyhetsbrev

Kontakt

Nyhetsbrev