Bra att hålla koll på inför deklarationen

Publicerad: 2021-02-17

Deklarationsinlämningen för samtliga privatpersoner och för företag med räkenskapsår som avslutades under perioden september till och med december 2020, börjar närma sig. Här berättar Sigrid Badman Krahe, skattespecialist på Hogia, om viktiga datum, nyheter, tips och annat som kan underlätta ditt deklarationsarbete

Inkomstdeklaration 1 för privatpersoner

Sista dagen att lämna in deklarationen för privatpersoner är den 3 maj. Behövs ytterligare tid finns möjlighet att ansöka om byråanstånd för privatpersoner och dödsbon. Deklarationer med byråanstånd ska lämnas in senast den 15 juni, oavsett om deklarationen lämnas in i pappersform eller digitalt. Nytt för i år är att Skatteverkets filöverföringstjänst för byråanstånd stänger tidigare än vanligt, den är öppen till och med den 3 maj. Ansökningar därefter får skickas in på papper och kommer att behandlas manuellt av Skatteverket. Sena ansökningar kan godtas om giltigt skäl finns.

Andra viktiga datum för privatpersoner

25 februari: Sista dagen för att skaffa digital brevlåda om du vill ha deklarationen digitalt.

3–9 mars: Deklarationen kommer till din digitala brevlåda i form av en PDF-fil.

13 mars-15 april: Pappersdeklarationen skickas ut till dig som inte har digital brevlåda.

30 mars: Sista dagen för att godkänna deklarationen digitalt utan att göra ändringar eller tillägg.

7–9 april: Skatteåterbäring betalas ut för de som godkänt sina deklarationer utan ändringar och tillägg.

8–11 juni: Skatteåterbäring betalas ut till de som deklarerade senast den 3 maj.

12 november: Kvarskatten ska vara inbetald.

 

Inkomstdeklaration 2, 3 och 4 för företag

Digitala utskick av inkomstdeklaration 2 och 3 skedde den 1 februari. I slutet av februari skickas pappersdeklarationen ut avseende inkomstdeklaration 2, 3 och 4. Sista inlämningsdagen för pappersdeklarationen är den 1 juli och för digital inlämning gäller den 2 augusti. Slutskattebeskedet skickas ut vecka 50 för pappersdeklarationer och vecka 49 för digitalt inlämnade deklarationer. Har företaget överskjutande skatt att få tillbaka betalas det ut till angivet bankkonto under vecka 49.

Hur kan inkomstdeklarationen lämnas in?

Deklarationen kan lämnas in i pappersform alternativt helt eller delvis digitalt. Det finns olika sätt att deklarera digitalt beroende på vilken huvudblankett det gäller.

Inkomstdeklaration 1 kan lämnas via Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1 alternativt via e‑tjänsten Filöverföring. Om Filöverföringstjänsten används måste deklarationen även godkännas via e-tjänsten Mina sidor.

Inkomstdeklaration 2 kan lämnas via e-tjänsten Inkomstdeklaration 2 alternativt via Filöverföringstjänsten. En filöverförd deklaration ska granskas och signeras via Mina sidor av behörig bolagsföreträdare eller deklarationsombud.

Inkomstdeklaration 3 och 4 anses digitalt inlämnad när räkenskapsschema, skattemässiga justeringar, bilagor och övriga upplysningar lämnas digitalt. Deklarationens första sida går enbart att lämnas i pappersform.

När öppnar Skatteverkets e-tjänster?

För privatpersoner samt för företag med bokslut september till december, gäller följande datum:

 Inkomstdeklaration 1

 16 mars 2021

 Inkomstdeklaration 2

 1 februari 2021

 Filöverföring

 7 januari 2021

 Filöverföring INK1

 13 mars 2021

Om du vill försäkra dig om att Skatteverket har mottagit din deklaration, kan du kontrollera detta genom att logga in på Mina sidor.

Nyhet för de som använder skatteprogram – import av förtryckta uppgifter

En nyhet gällande deklarationen, både för privatpersoner och företag, är att Skatteverket i samband med att de skickar ut den digitala deklarationen även bifogar en SRU-fil med deklarationens förtrycka uppgifter. Denna SRU-fil finns alltså bifogad i Skatteverkets PDF-deklaration som du hämtar på Mina sidor eller i din digitala brevlåda. De förtryckta uppgifterna är de värden som förtryckts på deklarationens första sida. För att kunna använda denna funktion krävs att deklarationen upprättas i ett skatteprogram med denna importmöjlighet.

Vill du veta mer om hur Hogias skatteprogram kan hjälpa dig i ditt deklarationsarbete? På vår hemsida har vi en lättöversiktlig sammanställning där du kan läsa mer om detta. Mer detaljerad information kring deklarationsinlämning med mera hittar du på Skatteverkets hemsida.

Skatt
Skatteberäkning, analys och deklaration

Hogia Skatt - effektivt stöd för skatteberäkning

Läs mer
Kunskap & Inspiration
Prenumerera på våra nyhetsbrev

I våra nyhetsbrev delar vi med oss av vår erfarenhet och expertis och vi ger dig tips, råd, information och inspiration inom Ekonomi och HR.

Läs mer
KUNSKAP & INSPIRATION
Digital signering underlättar processen

Att använda e-signering eller digital signering underlättar när många distansarbetar, produktägare för Signit Martin Thulin berättar mer.

Läs mer