En viktig del i Skatteverkets verksamhet är att löpande utveckla moderna lösningar som uppfyller samtida behov, inte minst med tanke på hur många människor och företag som påverkas. Med API:er är det möjligt att överföra data mellan Skatteverket och andra aktörer, vilket gör bland annat deklarationsprocessen enklare.
API är en förkortning för Application Program Interface och kan enkelt beskrivas som en bro mellan olika system som tillåter information att överföras. De API:er som Skatteverket erbjuder gör det möjligt för programvaruleverantörer att skapa lösningar som tillgängliggör data i andra system, verktyg och tjänster. Detta gör att du som kund smidigt kan lämna och hämta information direkt i programmen du använder, i stället för i Skatteverkets miljöer.
– Som programvaruleverantör är det upp till oss att dra största möjliga nytta av Skatteverkets API:er, förklarar Elisabeth Salfjord, Hogia Redovisning & Revision. Dessa öppnar nya möjligheter för vilka lösningar vi kan skapa och hur vi kan förbättra användarupplevelsen för våra kunder direkt i programmen.
Skatteverket erbjuder bland annat API:er för inkomstdeklarationen som gör att kunden kan hämta förifyllda uppgifter, se status och lämna in sin deklaration direkt i skatteprogrammet. Det finns även API:er för att ge ombud behörighet att ta del av information eller utföra ärenden. Skatteverket samarbetar dessutom med programvaruleverantörer för att utveckla lösningar som gör processer smidigare och kundernas vardag enklare.