Inkomstdeklaration 2 har digitaliserats – nu väntar nästa steg

Publicerad: 2023-11-24

Sedan Skatteverket lanserade första delen i sitt API-utbud har Hogia arbetat intensivt för att skapa lösningar i våra system. Det hårda arbetet som lagts ner har gett resultat, och Hogia har nu implementerat stöd för Inkomstdeklaration 2 med tillhörande bilagor. Redan till våren väntar nästa steg, och vi på Hogia är självklart ivriga på att komma igång!

Skatteverkets utveckling av API:er

Skatteverket strävar ständigt efter att modernisera sina system för att möta dagens behov, vilket är särskilt viktigt med tanke på det stora antal användare som påverkas. En viktig del i moderniseringen är utvecklingen av API:er, vilket enkelt kan förklaras som en bro som tillåter information att överföras mellan system, till exempel mellan Skatteverket och andra aktörer. Det är Skatteverkets API:er som gör det möjligt för dig som kund att lämna och hämta information direkt i programmen du använder, i stället för i Skatteverkets miljöer.

Deklarationen förenklas avsevärt genom att du slipper hantera eller hålla ordning på filer.

Den första delen i Skatteverkets API-utbud gäller för de som lämnar Inkomstdeklaration 2 inklusive tillhörande bilagor N3B, N4, N7, N8 och N9 samt övriga upplysningar. Hogiakunder som tillhör den här gruppen, det vill säga aktiebolag och ekonomiska föreningar, kan därmed redan nu dra nytta av en enklare och tydligare inlämningsprocess.

  • Deklarationen förenklas avsevärt genom att du slipper hantera eller hålla ordning på filer, samt att du kan använda en direktlänk till rätt vy för att kontrollera inför signering. Dessutom kommer flera av de tidigare momenten minimeras, berättar Elisabeth Salfjord, Hogia Redovisning & Revision. I Eget utrymme blir vyerna mer överskådliga och visar exakt vad som skickats från skatteprogrammet, vilket ger en tydligare överblick över hela processen.

Nästa steg – redan till våren

Under första halvåret av 2024 planerar Skatteverket att ta nästa steg i utvecklingen. Då tillkommer API:er för inlämningen av Inkomstdeklaration 3, vilket avser ideella föreningar och stiftelser, samt Inkomstdeklaration 4 för handelsbolag. Detta kommer medföra en betydande skillnad, då det för närvarande inte finns något e-tjänst för dessa företagsformer hos Skatteverket. 

  • Inkomstdeklaration 3 och 4 är blanketter som i dagsläget måste skrivas under och lämnas in på papper, vilket gör detta till ett särskilt stort utvecklingssteg, förklarar Elisabeth Salfjord. Som programvaruleverantör är det vår uppgift att dra största möjliga nytta av Skatteverkets API:er, så snart de är på plats.

Skatteverkets har meddelat att API:erna för Inkomstdeklaration 3 och 4 förväntas lanseras runt halvårsskiftet.

API för privatdeklarationer

Det sista steget i processen är Skatteverkets API för Inkomstdeklaration 1, som gäller för privatpersoner, enskilda näringsidkare samt delägare i aktiebolag eller handelsbolag. Än så länge har Skatteverket inte specificerat någon tidsram för när detta ska bli av. Under en tid framöver kommer vi därför fortsätta använda den befintliga filöverföringen.

  • Det är när vi väl kommer till API för Inkomstdeklaration 1 som vi kommer märka den stora effektivitetsförbättringen! Detta kommer särskilt gynna alla byråer som upprättar deklarationer i sin yrkesverksamhet, avslutar Elisabeth Salfjord.

Vi på Hogia fortsätter noggrant att följa Skatteverkets utveckling och ser med spänning fram emot att utforska vad framtiden har att erbjuda – och vad det innebär för våra kunder!

Hogia Signit
Säker digital signering - tryggt och effektivt
Skatt
Skatteberäkning, analys och deklaration

Hogia Skatt - effektivt stöd för skatteberäkning

Läs mer
Prenumerera på våra nyhetsbrev

Håll dig à jour med Hogias nyhetsbrev – kompetens direkt till din mejl!