
Innehåll
Teknisk innovation – en del av vårt DNA
Att AI står högt upp på agendan när det pratas innovation och utveckling är föga förvånande. Så även inom Hogia-gruppen. Med ett dedikerat team som ansvarar för att driva utvecklingen och stärka AI-kompetensen i organisationen, går arbetet snabbt framåt. I grunden finns såväl AI-policy, riktlinjer som en mognadsmodell som styr hur vi arbetar.
– Vi bygger olika delar i vår infrastruktur för att vi ska kunna ha AI som ett naturligt inslag i alla våra produkter. Parallellt arbetar vi med att utbilda våra medarbetare så att alla utvecklingsteam ska kunna lära sig hur man skapar AI-lösningar inne i våra produkter. I framtiden kommer vi inte ens att prata om AI, det kommer ingå i allas tänk, berättar Bjarne Johannessen.
Redan idag finns flera AI-funktioner på plats. I ekonomisystemet Hogia OpenBusiness tolkas fakturor med hjälp av AI och på transportsidan skapas bland annat passagerarprognoser och realtidsanalyser av tidtabellskvalitet med AI-stöd. Och mycket mer är på gång.
– Om ett år kommer AI:n att kunna hjälpa till med förslag och genomföra enkla arbetsuppgifter åt användaren. Det blir som en extra medarbetare. Prototyper finns redan och vi har ännu så länge bara skrapat på ytan, säger Bjarne.
Systematiskt säkerhetsarbete
I takt med att det digitala samhället utvecklas, ökar också sårbarhet och hot. Hogia arbetar systematiskt med att skydda företagets och kundernas informationstillgångar. Både infrastruktur och driftsmiljö i Hogias molnplattform är ISO 27001-certifierade som är en internationellt erkänd standard för informationssäkerhet. Det innebär att man har implementerat och upprätthåller processer och säkerhetsåtgärder för att skydda kundernas data.
– Vi har en väldigt säker och trygg plattform som är igång dygnet runt, året om, och vi har varit förskonade från större incidenter. Vi har också ett mycket effektivt system för att upptäcka och åtgärda fel, vilket gör att vi kan upprätthålla en hög kvalitet och snabb respons vid eventuella driftstörningar. Det är någonting som jag personligen är väldigt stolt över, säger Bjarne.
Integrationer som förenklar och effektiviserar arbetsflöden
Ett annat viktigt steg i den tekniska utvecklingen är arbetet med integrationer till andra verksamhetskritiska system. Med hjälp av integrationer uppnås betydande effektivitetsvinster för kunderna genom att informationen flödar mellan systemen och onödigt manuellt dubbelarbete elimineras.
– Det vi gör nu är att vi tar fram en ny API-plattform så att våra API:er blir mer tillgängliga för partners. Det blir enklare för dem att bygga integrationer mot oss så att de själva ska kunna logga in och få autentiseringsnycklar och annat som behövs för att bygga integrationen. Där har vi ambitiösa mål att nå många fler partners, förklarar Bjarne.
Långsiktighet och entreprenörskap grogrund för innovation
Hogia har alltid kunnat arbeta långsiktigt och entreprenöriellt på samma gång. Utan krav på kortsiktiga vinstintressen finns stort utrymme att bygga för framtiden. Med en organisationsstruktur som främjar entreprenörskap ges varje medarbetare möjlighet att bidra till hur man arbetar.
– Vi har alltid varit duktiga på att arbeta långsiktigt och våga testa nya idéer och metoder. Det finns också en väldigt stark kunskapskultur inom Hogia där vi uppmuntrar till lärande och där det är tillåtet att labba och experimentera. Vi avsätter en hel del tid till så kallade hackatons och lärotid. Och det har gett effekt, många av våra utvecklingsidéer kommer från just sådana tillfällen och det har lockat fram en härlig skaparglädje hos alla medarbetare, avslutar Bjarne.
Text: Petra Broman