Hogia hanterar löneprocessen och frigör vår tid till andra uppgifter. Annica Alsér, HR-specialist på Göteborgs Hamn.
2 min läsning

Innehåll

Artikel

Effektiv löneadministration gör skillnad för Göteborgs Hamn

Genom samarbete med Hogia Professional Services har Göteborgs Hamn effektiviserat sin lönehantering och administration avsevärt. Vi har pratat med Annica Alsér, som är HR-specialist på företaget, för att ta reda på hur denna lösning har gjort skillnad.

 

Annica Alsér, HR-specialist på Göteborgs Hamn

– Hogia hanterar löneprocessen och frigör vår tid till andra uppgifter.
Annica Alsér, HR-specialist på Göteborgs Hamn.

Skandinaviens största hamn, strategiskt och optimalt belägen i Göteborg, ger svensk industri direkt tillgång till destinationer runt om i världen. Hamnområdet ägs av det kommunala bolaget Göteborgs Hamn AB som ansvarar för att hantera anlöp, tillhandahålla ytor för olika aktörer, förvalta logistikfastigheter och marknadsföra hamnen.

– Fram till 2010 var vi en stor organisation med 1500 anställda och hanterade lönerna internt. När terminalverksamheten sedan delades upp i externa bolag behövde vi hitta en ny lösning för lönehantering, vilket så småningom ledde till att vi började samarbeta med Hogia, berättar Annica Alsér, HR-specialist på Göteborgs Hamn.

Särskilt behov av verksamhetskännedom

De flesta av de 170 medarbetare som idag arbetar på Göteborgs Hamn är tjänstemän, men det finns även en betydande grupp kollektivarbetare. Eftersom de anställda omfattas av tre olika kollektivavtal, krävs det att löneadministratören har djupgående kunskap om verksamheten och god förståelse för alla avtal med varianter.

– Vår kontaktperson Jenny arbetade med oss redan innan jag började här för tre år sen. När jag har frågor är det henne jag vänder mig till, och hon är alltid snabb på att svara. Tidigare behövde vi dubbelkolla lönerna noggrant, men nu räcker det med några kontroller. Vi har full tillit till Jenny och hennes expertis, fortsätter Annica Alsér. 

Tillsammans med Annica är det ytterligare en person från ekonomiavdelningen som har nära kontakt med Hogia Professional Services. De ansvarar bland annat för att varje månad meddela större avvikelser, speciella tillägg, längre sjukfrånvaro och annat som medarbetarna inte själva rapporterar i avvikelsesystemet.

– Jag ser nästan Jenny som en kollega. Vi har kontakt varje vecka, och ännu mer i samband med lönekörning. Eftersom hon arbetar från Stockholm och vi från Göteborg träffas vi inte så ofta, men när vi väl ses är det alltid trevligt, säger Annica Alsér.

Frigör tid för viktigare uppgifter

Hogia Professional Services hanterar inte bara lönekörningen utan också viss administrationen av pensioner. De tar även fram statistik och rapporter vid behov. När medarbetarna har frågor kan de vända sig direkt till lönespecialisten, istället för att gå via en intern kontaktperson.

– Den omfattande administrationen tar Jenny hand om, vilket minskar vår arbetsbelastning och frigör tid till andra uppgifter. Jag har fullt förtroende för att hon löser allt, vilket gör att jag slipper lägga mycket tanke på det. Det underlättar verkligen vårt arbete avsevärt, avslutar Annica Alsér.

Låt oss visa dig hur enkelt det kan vara

Är du nyfiken på hur vi kan hjälpa dig med din lönehantering? Vi vill gärna berätta mer om hur vår lösning kan göra ditt liv enklare och effektivisera din verksamhet.

Kontakta oss för en personlig genomgång och se hur vi kan anpassa vår lösning efter just dina behov.

KOM I KONTAKT MED OSS