Genom våra digitala lösningar underlättar vi resor med kollektivtrafiken då våra kunder kan förse sina resenärer med tillförlitlig information i realtid före, under och efter sin resa, berättar Linnea Raatikainen om sitt arbete på Hogiabolaget, Hogia Public Transport Systems (HPTS).
AI–teknik underlättar för resenären
Det händer mycket inom transportområdet och den tekniska utvecklingen går snabbt. Linnea berättar att eftersom Hogias transportsystem kontinuerligt samlar in mängder med data via kunderna finns det stor potential till att utveckla nya tjänster med ny teknik som till exempel AI och det kan underlätta för både trafikhuvudmännen och för resenären.
– AI baseras ju på mycket kvantitet och olika data som kan påverka varandra, och det är ju det vi har i våra system.
För något år sedan tog HPTS initiativet till ett projekt inom AI där Linnea och hennes team tog fram en egen AI-modell för passagerarprognoser. Den har de nu byggt in i Hogias befintliga tjänst, Instant. Instant innehåller bland annat kartor som visar kollektivtrafikområdets fordon, hur de kör och när de ska komma till en hållplats.
– Vår AI-modell baseras på att fordon automatiskt skickar information om hur många passagerare som är på bussen, då använder vi helt enkelt den historiska datan i kombination med realtidsdata för att ta fram prognoser. Vi har sett ett väldigt stort intresse på marknaden så det enda som behövs nu är att tekniken i fordonen hänger med och att bussarna har utrustning för att faktiskt räkna antal passagerare, berättar Linnea.