Emma Soovik
Emma Soovik
2020-11-10

Effektivare inpasseringssystem i Trelleborgs Hamn

Som ett led i att vara Europas bästa RoRo-hamn satsar Trelleborgs Hamn på digitalisering och nya IT-lösningar. I ett projekt tillsammans med Hogia har hamnen infört en helautomatisk gate-in lösning för den befintliga hamninfarten. Den nya lösningen innebär att lastbilen är i rörelse under hela inpasseringen utan att behöva stanna för att visa biljett, vilket skapar ett konstant flöde och effektiviserar inpasseringen. Detta medför också positiva effekter på både miljö och trafiksäkerhet.

‒ Vi vill framtidssäkra verksamheten och fortsätta vara Östersjöns klimatsmartaste hamn, samtidigt som vi levererar en bra upplevelse för våra kunder och våra kunders kunder, berättar Jörgen Nilsson, vd i Trelleborgs Hamn AB.

Trelleborgs Hamn behövde hitta ett sätt att hantera ökade volymer av transporter på ett effektivare sätt. Ytan vid gate-stationerna är begränsad och det blir ofta köer utanför av lastbilar som står i vägen och stoppar upp trafik, vilket resulterar i ökat utsläpp vid tomgångskörning. Med en automatiserad gate-in lösning vill hamnen göra inpasseringen smidigare och snabbare för sina kunder, vilket ger positiva effekter både på miljön och trafiksäkerheten runt gaten.

Lastbilen är i rörelse under hela processen, vilket skapar ett konstant flöde och inpasseringen effektiviseras. Tidigare fick chauffören stanna vid gaten, välja språk och sedan läsa in sin biljett. Det tog minst 30 sekunder och den nya automatiska inpasseringen tar under tio sekunder. Trelleborgs Hamn har effektiviserat tiden det tar för inpassering vid gate-in med minst 66 %.

‒ Dagligen passerar drygt 2 100 lastbilar genom gaten. Med vår automatiska gate-in-lösning har vi effektiviserat vår inpassering med 66 %. Vi kommer att kunna hantera ett ökat flöde av lastbilar med befintliga resurser. Det är viktigt för vår fortsatta expansion, säger Jörgen Nilsson.

Hela inpasseringsprocessen är automatiserad och sker i realtid. Cirka 20 meter från gaten läser en kamera automatiskt av lastbilens registreringsskylt. Informationen skickas till Hogias terminalsystem, TOS, där informationen valideras av ett regelverk som Trelleborgs Hamn har bestämt. Det finns en rad olika regler som ska vara uppfyllda för godkänd inpassering, exempelvis måste bokningen med lastbilens registreringsnummer finnas i systemet och lastbilen får inte vara för tidig eller sen. Om informationen stämmer överens med regelverket godkänner systemet inpasseringen. En kod skickas från terminalsystemet till gatesystemet, som öppnar bommen för inpassering. Lastbilen som fortsatt rullar kan passera utan stopp.

‒ Vi har under flera år jobbat tillsammans med Trelleborgs Hamn för att digitalisera deras gate-in process. Idag är processen helt automatiserad och det är Hogias standardiserade API som möjliggör valideringen, säger Helena Svedlund, bolagschef på Hogia Logistics Systems AB.



Fakta Trelleborgs Hamn AB: Trelleborgs Hamn, med ambition att vara Europas bästa RoRo-hamn, gör en massiv ombyggnation fram till 2025. Stora delar av hamnen kommer att flyttas mot sydost och det blir en ny hamninfart med digital incheckning. Med en modernare hamn och mer effektiv logistik räknar Trelleborgs Hamn med att ta hand om 1,8 miljoner fordon och 2,5 miljoner människor år 2025 i jämförelse med dagens 1,2 respektive 1,8 miljoner.

Fakta Hogia Terminal API: Hogia Terminal API är ett standardiserat gränssnitt som möjliggör integrationer för information i realtid. Med hjälp av API sker en sömlös integration Hogia Terminal Operating System och GOS (Gate Operating Systems) för ett informationsutbyte i realtid.