Emma Soovik
Emma Soovik
2019-11-26

Kunden i fokus när Ekdahl väljer Hogia

Hogia fortsätter att satsa på kollektivtrafik och knyter ytterligare branschkunskap till sig genom rekryteringen av Linda Ekdahl, tidigare chef för kundstrategiavdelningen på Västtrafik. Linda blir ansvarig för Hogias största bolag, som har utvecklat IT-system för kollektivtrafik sedan 1988.

Linda Ekdahl har en lång och bred erfarenhet av att arbeta med kollektivtrafik, med en djup förståelse för branschen och dess utmaningar. Hon jobbade först som affärschef på Transdev med ansvar för kollektivtrafiken i Västra Götaland. Sedan tog hon klivet över till Västtrafik där hon var chef på kundstrategiavdelningen med fokus på att förbättra mötet med kunden. Under Lindas tid utvecklades analysverksamheten och viktiga steg togs mot att bli en kund- och datadriven organisation.

– Det känns spännande att få jobba med kollektivtrafik ur ett annat perspektiv än tidigare, samtidigt som det fortfarande handlar om att skapa värde för både kunden och samhället. Hogia gör långsiktiga satsningar på nya smarta molntjänster för trafikledning, störningsinformation och hantering av kollektivtrafikens data. Mitt främsta uppdrag är att se till att vi hjälper våra kunder att förstå hur de kan skapa värde för sina kunder genom att använda kvalitetssäkrad kollektivtrafikdata i våra system, säger Linda.

– Vi har jobbat länge och ganska brett med trafikhuvudmän över Norden och på en del andra ställen i världen och vi har haft stora framgångar med bland annat våra system för trafikinformation i realtid. Nu vill vi nå en ännu starkare ställning som systemleverantör till trafikhuvudmännen, både i Sverige och internationellt. Vi är övertygade om att Linda är rätt person att ta oss dit, avslutar Mats Johansson, chef för sektor Travel i Hogia-gruppen.