”Hållbarhet är en del av vårt DNA”

För Naturkompaniet är det en självklarhet att arbeta med hållbarhet. Företaget som älskar friluftsliv och att vistas i naturen. Henrik Hoffman som är vd berättar att de värderar miljöpåverkan i alla sina beslut, och att såväl deras kunder som personal hjälper dem att ständigt vara på tå.

Naturkompaniet har sina rötter i den svenska scoutrörelsen i början på 1930-talet, och i alla år har miljöarbetet varit centralt i verksamheten. 

– Vi har en trogen och medveten kundkrets, men vi har också en extremt engagerad personal som är drivande och internt ifrågasättande när det gäller hållbarhetsfrågor. Det här sporrar och hjälper oss i att förbättra vårt miljöarbete. Skulle vi köpa in en tvivelaktig produkt kommer det omedelbart frågor tillbaka varför vi köpt in den, berättar deras vd Henrik Hoffman. 

– Hållbarhet har funnits med i vår verksamhet under lång tid, det är en del av vårt DNA. Dessutom finns det en naturlig koppling mellan natur och den bransch vi är verksamma i. Utan en natur att tillbringa tid i finns inget berättigande för oss som företag. 

Naturkompaniet består idag av 33 butiker samt en webbutik som säljer kläder, skor och annan utrustning för friluftsliv och resor. 

– Vårt främsta vapen i kampen om en bättre miljö är att vi bara säljer produkter av och med hög kvalitet i en ofta tidlös design. En kvalitativ produkt ska enligt oss hålla länge och ska inte skapa ett köp-använd-släng beteende hos våra kunder, berättar Henrik. 

Henrik berättar att man inte får vara rädd om man vill arbeta med hållbarhet, även om det är komplexa frågor. 

– Mitt bästa tips är att göra hemläxan så bra man kan, och sedan våga lita på det man kommit fram till och ta ett beslut. Det går att vrida och vända på allt, till exempel om ekologisk bomull alltid är bättre än annan bomull. Många gånger finns det argument både för och emot. 

– Det viktiga är att vi hela tiden strävar efter att minska vårt fotavtryck och att komma igång. Vi ska inte spendera tid på att fundera på om det ena beslutet minskar fotavtrycket med 12 procent och det andra med 10 procent. 

Ett ansvarsfullt företagande handlar om att aktivt arbeta med hållbarhet i hela verksamheten. Digitaliseringen öppnar möjligheter för att skapa en mer hållbar utveckling av samhället.

– Idag finns det digitala verktyg som hjälper oss att arbeta mer hållbart i alla led. Det handlar om att inköpen måste planeras i god tid så att varorna kan transporteras så miljövänligt som möjligt. Likaså strävar vi efter att effektivisera administrationen för att minska förbrukningen av papper, avslutar Henrik. 

Bransch
Handel

Affärslösningar för handel

Läs mer
Hogia Retail
Öka din lönsamhet

Komplett och flexibel lösning för handel i alla kanaler oavsett om du är verksam i grossistledet eller säljer dina varor direkt mot konsument. 

Läs mer
Kunskap & Inspiration
"Hogias support var avgörande i vårt beslut"

Kundcase: Handeln är en bransch i snabb förändring och för att anpassa verksamheten valde Klippan Yllefabrik att investera i ett nytt kassasystem.

Läs mer