Använd er kunskap för att hitta nya lösningar

Publicerad 2020-06-12

Akriform Plast AB har varit kunder till Hogia sedan 1999 och är ett av många företag som har påverkats av coronapandemin. Men istället för att ge upp bestämde företaget sig för att ställa om. Cecilia Henebratt arbetar med marknadsföring, administration och arbetsmiljö, hon berättar hur företaget jobbar för att hitta nya lösningar.

Akriform grundades 1980 och är idag Sveriges främsta tillverkare av skräddarsydda produkter i plast som akryl (plexiglas®), PET och polykarbonat med mera. Cecilia Henebratt har arbetat på Akriform sedan 2015 och är en del av teamet vars huvuduppgift är att utveckla lösningar för butiker, inredning, myndigheter, nöjesbranschen och industrin.

Cecilia Henebratt på Akriform Plast

Cecilia Henebratt, Akriform Plast

– Vår säljavdelning, våra designers, konstruktörer och vår produktion jobbar alla under samma tak, det innebär att vi kan erbjuda korta ledtider och hög kvalitet. Vi har kapacitet att tillverka allt från ett upp till tiotusentals exemplar, berättar Cecilia.

Cecilia trivs bra på Akriform där hon har varierande arbetsuppgifter och väldigt bra kollegor. Hon upplever också att det är högt i tak och med snabba beslutsvägar går det att agera snabbt på nya möjligheter och förändrade situationer,

– Det dyker ofta upp nya utmaningar att sätta tänderna i och den största utmaningen för mig är att prioritera vilka arbetsuppgifter som ska göras först då mitt arbete består av väldigt olika delar.

Snabb omställning i coronatider

När coronapandemin utbröt drabbade det också Akriform plast. Först minskade deras vanliga projekt inom butiksinredning och exponeringslösningar drastiskt. Det blev också brist på material som akryl och PET som är två av Akriform plasts viktigaste produktionsmaterial.

– Vi agerade snabbt när pandemin bröt ut och eftersom vi har förutsättningarna kunde vi ställa om verksamheten och fokusera på att tillverka plexiglasskydd till butiker, visir och andra produkter som kan minska smittspridning, berättar Cecilia. Vi har också utökat vårt sortiment för lösviktsexponering där vi har tagit fram sektioner för rena och använda skedar och vi tittar hela tiden på smarta lösningar som våra kunder kan ha nytta av under pandemin.

Cecilia berättar att de trots att projekten minskade i början av pandemin lyckades undvika att vidta åtgärder som korttidspermittering men när de fick materialbrist blev det oundvikligt.

– Vi har ett otroligt duktigt och engagerat team som varit snabba på att ställa om. Däremot blev materialbristen svårare att lösa. Har vi inget material att bearbeta kan vi varken sälja eller hålla igång vår produktion. Under juni var vi därför tvungna att korttidspermittera en del av verksamheten, men vi räknar med att vara igång som vanligt i augusti.

Cecilia berättar att Akriforms ekonomiavdelning har haft stöd av Hogias program, dels när lönerna skulle räknas om under korttidspermitteringen, och dels när de var tvungna att skicka faktura till varje enskild butik som ville köpa kassaskydd, då var de mycket glada för möjligheten att skicka e-faktura.

För Cecilia själv har marknadsföringen och arbetsmiljöarbetet fokuserats kring corona. Arbetsmiljön har skapat mer administration då det är mycket att ta hänsyn till både lokalt och i produktionen.

– Rent lokalt på arbetsplatsen har vi slutat ta emot oanmälda besök, slutat med fysiska informationsmöten med många deltagare, glesat ut i vår matsal och infört extra städning, berättar Cecilia. Vi har sedan tidigare tillverkat plexiglasskydd till butiker, varuskyddsvinklar och skydd till industrier och under våren 2020 har dessa produktkategorier stått för majoriteten av vår försäljning. Vi har därför tagit fram flera olika modeller, både standardlösningar som passar många olika kunder och specialtillverkade varianter för de som behöver anpassade lösningar.

Akriform har verkat på marknaden i 40 år och har många kunder i olika branscher. Under coronapandemin är kundbasen densamma men kunderna har köpt andra produkter då deras förutsättningar och behov har förändrats.

– Vi vill tillverka de bästa tänkbara produkterna till våra kunder, oavsett vad de har för behov. Då är det viktigt att kunna ställa om snabbt och att hitta nya vägar framåt genom att fokusera på problemlösning både i stor och liten skala, säger Cecilia.

Alternativa vägar kan leda till framgång

Förutom att det är självklart för Cecilia och hennes kollegor att man ska följa Folkhälsomyndighetens råd i coronatider så tror hon att företag måste ha viljan och inställningen att köra på och hitta alternativa vägar framåt.

– Det kan vara avgörande att i detta läget vara flexibel och hitta möjligheterna där just ert företag kan hjälpa till, säger Cecilia. Nyttja de resurser och den kunskap ni har för att utveckla nya lösningar för rådande omständigheter.

– För oss har det handlat mycket om att designa, konstruera och tillverka nya fysiska produkter. För andra företag kanske det handlar om kunskap inom andra områden som kan omvandlas till att hitta nya lösningar på problem som har uppstått, avslutar hon.

KUNSKAP & INSPIRATION
Så kan du ta ditt företag genom krisen

Det finns andra åtgärder för företag i kristider än att ta lån, vår redovisningsexpert Peter Flemsjö ger dig sina konkreta tips.

Läs mer
Elektronisk fakturahantering
Effektiva flöden är en självklarhet!

Både för inkommande och utgående fakturor

Läs mer
Hogia Lön och HogiaLön Plus
Heltäckande lönesystem för alla typer av verksamheter

Unikt branschfokus och kraftfullt helhetsstöd från start till mål

Läs mer