Marie Vassiliadis
2021-11-28

Så har PHL Transport digitaliserat sin hantering av transportsedlar

PHL Transport

Onödig pappershantering är ett minne blott hos familjeägda betongåkeriet PHL Transport. Övergången till att hantera företagets transportsedlar digitalt har blivit både enkel och smidig genom Hogias molnbaserade system Moveit Bygg & Anläggning.

Familjen Larsson kan allt om betongtransporter. I dag arbetar den fjärde generationen inom branschen. Nu med Kim Larsson, som driver betongtransportföretaget PHL Transport sedan 2019, och hans syster Therese Larsson, som är kontorschef. Med 21 betonglastbilar och tre betongpumpar transporterar företaget betong över hela stockholm- och Mälarenområdet, och även runt om i Sverige.

Tidigare har PHL Transport hanterat sina transportsedlar helt manuellt. Då tog sig förarna till närmaste postlåda vid veckans slut för att skicka in sedlarna till kontoret via brev. I dag har förarna i stället en surfplatta i bilen med appen Moveit Bygg & Anläggning installerad, och via den skickas transportsedlarna in vid dagens slut med ett knapptryck.

 

Therese Larsson, PHL Transport

Mitt jobb har också effektiviserats, eftersom flera onödiga arbetsmoment har försvunnit.

– Det innebär att jag får in transportsedlarna dagligen och kan fakturera våra kunder med en gång. På så sätt får vi en bättre likviditet. Hela processen blir dessutom mer miljövänlig genom allt papper vi sparar in på. Mitt jobb har också effektiviserats, eftersom flera onödiga arbetsmoment har försvunnit, säger Therese Larsson.

Bra support från Hogia

På sitt tidigare jobb arbetade hon också med ett system från Hogia. Därför blev steget inte långt till att kontakta dem när det var dags för PHL Transport att effektivisera sin hantering av transportsedlar.

– Hogia återkopplar snabbt när man har frågor eller behöver hjälp. Det märks att de vill att det ska fungera bra för företaget. Att de vill lösa problem och hjälpa oss, inte bara sälja en produkt, säger Therese Larsson.

Lätt att göra rätt

Moveit Bygg & Anläggning som PHL Transport har valt att använda är ett nytt molnbaserat system med tillhörande app som bidrar till att minska pappersarbetet. Processen från beställning och utförande till återrapportering och fakturering är helt automatiserad.

– Vi har skapat systemet för mindre och medelstora företag inom bygg-, anläggning- och entreprenadbranschen som vill bli mer digitala. Har du arbetat med transportsedlar manuellt tidigare blir det väldigt enkelt att gå över till Moveit Bygg & Anläggning eftersom sedlarna fylls i på samma sätt. Den enda skillnaden är att de i stället hanteras digitalt via appen, säger Johan Verner, försäljningsansvarig på Hogia Logistics, och fortsätter:

­– Eftersom återrapportering görs direkt från appen till systemet går hela processen snabbt, och inget kan tappas bort på vägen eller bli fel. Det blir lätt att göra rätt!

Kundcase – Lessebo Åkericentral
Lessebo rapporterar farligt avfall automatiskt.

Tack vare Hogias nya funktion sker rapporteringen av farligt avfall till Naturvårdsverket automatiskt.

Läs mer
Kundcase – Stockholms Åkeri
Stockholms Åkeri digitaliserar med hjälp av Hogia

Stora tidsbesparingar, färre fel och roligare på jobbet. Det är resultatet när Stockholms Åkeri digitaliserar.

Läs mer
Logistik
Effektiva och smidiga transporter