Utgift, kostnad och utbetalning

Utgift:
När ett företag köper en vara eller tjänst uppstår en utgift, det som företaget skall betala till den som man köper varan eller tjänsten av. När t ex företaget får leverantörsfakturan bokförs utgiften. 


Kostnad:
En kostnad är en periodiserad utgift, d v s man har fördelat utgiften till den eller de perioder den avser (till exempel då varan levererats eller tjänsten har utförts). 


Utbetalning:
När företaget betalar för den vara eller tjänst som man har köpt gör man en utbetalning till leverantören. Ofta betalar företaget då en leverantörsfaktura och utbetalningen bokförs som en minskning av leverantörsskulderna i företaget.
KUNSKAP & INSPIRATION
Lär dig skillnaden mellan direkt och indirekt kostnad.

Indirekta kostnader, direkta kostnader och vem är kostnadsbärare, vi förklarar.

Läs mer
KUNSKAP & INSPIRATION
Vad innebär soliditet, vi berättar mer här.

Hur stor är din verksamhets soliditet? Vi förklarar begreppet och ger dig ett räkneexempel.

Läs mer
KUNSKAP & INSPIRATION
Se vårt exempel för att räkna ut räntetäckningsgrad!

Vi förklarar räntetäckningsgrad och ger dig en enkel formel för att räkna ut den.

Läs mer