Daniel Retz
2022-03-14

Bellmans digitaliserar sina vågkvitton – det innebär smidigare fakturering och mindre pappershantering

Bellmans

Minskad pappershantering, rätt information direkt in i systemet och ökad likviditet. Bellman Groups IT-chef Patrik Sandahl ser många fördelar med digitaliserade vågkvitton: ”Chaufförerna fotar smidigt av en QR-kod och då blir infon garanterat rätt”, säger han.

– Det här är verkligen ett lyft för oss, varje transport med schaktbil genererar 15 vågkvitton och vi har 500 transporter dagligen. Det innebär oerhörda mängder papper för både oss och förarna att hålla reda på. Nu går det enkelt via en app – vi slipper pappershanteringen samtidigt som vi minskar risken för fel. 

Så sammanfattar Patrik Sandahl, IT-chef för koncernen Bellman Group, fördelarna med Hogias lösning för digitalisering av vågkvitton i samband med transporter från grustäkter.

Åkeriföretaget Bellmans ingår i Bellman Group och förmedlar lastbilar och grävmaskiner med förare till byggbranschen i Storstockholm. En majoritet av bolagen i koncernen har systemstöd från Hogia och Patrik Sandahl ser affärssystemet som basen i Bellmans lösning.

– Jag har jobbat operativt i Hogias lösning i mer än tio år och systemet möjliggör att vi kan vara ett snabbfotat företag. Våra kunder behöver ha hjälp kvickt och vi kan enkelt hålla kontakt med vår fordonsflotta och få koll på var grejorna finns. Dessutom blir faktureringen både smidigare och snabbare.

Faktureringen blir både smidigare och snabbare.

Med moduler skapas en skräddarsydd lösning

Patrik Sandahl berättar att de kopplat på flera Hogia-moduler för att optimera sin lösning och den digitala hanteringen av vågkvitton passar in perfekt i det nya arbetssättet.

– I stället för att kvittona skrivs ut, läggs på instrumentbrädan och sedan tas med det till kontoret för att stansas och till sist kunna faktureras, så blir hela flödet automatiskt. Chaufförerna fotar smidigt av en QR-kod och då blir infon garanterat rätt.

Vågsystemet genererar en QR-kod på vågsedeln som föraren sedan scannar av med Hogias mobilapp. Därefter uppdateras informationen på körordern, vilket medför en effektiv hantering där risken för fel minimeras.

Hogia först i branschen

Johan Verner är försäljningsansvarig på Hogia och ser både Bellmans och Hogia som föregångare i en bransch som inte kommit så långt i digitaliseringen.

– Bellmans ligger långt framme – företaget verkar i en traditionell bransch där många fortfarande jobbar manuellt, men samtidigt finns det en vilja att digitalisera för att underlätta administrationen. Vi är lyhörda för de behov som finns när vi utvecklar nya system för branschen, det är lösningen med digitala vågkvitton ett bra exempel på. Här ligger vi på Hogia i framkant, då vi är först med att ha stöd för skanning av QR-kod på vågsedlar i chaufförernas mobilapp. Digitalisering av vågkvitton är något som verkligen underlättar våra kunders vardag.

Vill du veta mer om Hogias lösning för digitala vågkvitton? Kontakta Johan Verner, försäljningsansvarig på Hogia Logistics, på telefon 0706 - 10 63 66 eller via mail, johan.verner@hogia.se.

 

Kundcase - Stockholms Åkeri
Stockholms Åkeri digitaliserar med hjälp av Hogia

Stora tidsbesparingar, färre fel och roligare på jobbet. Det är resultatet när Stockholms Åkeri digitaliserar.

Läs mer
Logistics
Effektiva och smidiga transporter
Kundcase - PHL Transport
Digital hantering av transportsedlar hos PHL Transport

Hos betongåkeriet PHL Transport sker hanteringen av transportsedlar helt digitalt med Moveit Bygg & Anläggning.

Läs mer
KUNSKAP & INSPIRATION
Har du koll på BEAst-kraven för upphandlingar?

Hogias logistikexpert, Johan Werner, berättar om framtidens krav för bygg- och anläggningstransporter.

Läs mer