Kan du göra avdrag för kontorsmöbler i hemmet?

Publicerad: 2021-12-09

Under pandemin har kök, gästrum och mer otippade skrymslen förvandlats till hemmakontor, inredda med skrivbord och kontorsstol från arbetsplatsen – eller inköpt specifikt för ändamålet. Men vad gäller egentligen skattemässigt för kontorsutrustning i hemmet?

Om du under coronapandemin köpt in möbler eller annan kontorsutrustning för att kunna jobba hemma har du som regel inte rätt till avdrag, det berättar Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket.

VILL DU HÅLLA DIG UPPDATERAD OM SKATTEÄNDRINGAR SOM KAN PÅVERKA DIG I DITT YRKE? LÄS MER OCH ANMÄL DIG TILL HOGIAS KOMPETENSDAGAR LÖN/HR

– Huvudregeln är att avdrag inte kan medges för kontorsmöbler som en person köpt för att använda i bostaden. Inköpet av möbler får i första hand ses som en privat levnadskostnad.

 

Pia Blank Thörnroos rättslig expert på Skatteverket

Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket

 

Regeringen har inte infört några särskilda skatteregler för hemmaarbete, det är således de ”vanliga” skattereglerna som gäller. Och då ditt skrivbord, kontorsstol eller dator betraktas som normala i ett hem så uppfyller de inte kravet på att vara nödvändiga för att utföra dina arbetsuppgifter.

Pia Blank Thörnroos svarar på de vanligaste frågorna.

Om arbetsgivaren står för den anställdes kontorsmöbler hemma, vad gäller då? 

– Om parterna är överens om att den anställde ska arbeta hemma kan arbetsgivaren låna ut kontorsutrustning som är nödvändig för att hen ska kunna utföra sitt arbete. I sådant fall har arbetsgivaren rätt till avdrag för inköp på samma sätt som för övrig kontorsutrustning.

Om en anställd lånat hem kontorsutrustning från arbetsplatsen, finns det regler gällande när den ska återlämnas? Eller kan hen köpa utrustningen från arbetsgivaren?

– Om den anställde inte behöver lämna tillbaka utrustningen ska hen beskattas för förmån. Utrustningen ska värderas till vad det skulle kosta att köpa motsvarande kontorsmöbler. Om den anställde betalar ett marknadspris sker ingen förmånsbeskattning.

Vad gäller om en arbetsgivare vill ersätta sina anställda för deras inköp av kontorsmöbler?

– Om en arbetsgivare ersätter anställda för inköp av kontorsmöbler så är det att jämställa med kontant ersättning som ska beskattas.

 

Skatteverkets hemsida kan du läsa mer om vad som gäller kring hemarbete och annan information om vad som gäller i sviterna av coronapandemin.

Prenumerera på våra nyhetsbrev

Håll dig à jour med Hogias nyhetsbrev – kompetens direkt till din mejl!

KUNSKAP & INSPIRATION
Snart kan papperskvitton vara historia

Louise Westberg, expert på digitala fakturaflöden, berättar hur det nya förslaget förenklar för företag.

Läs mer
KUNSKAP & INSPIRATION
Finns det fördelar med ny betalningsinfrastruktur?

Lars-Åke Edenfeldt på Svenska Transformationsprogrammet berättar hur bankernas struktur påverkar oss i praktiken.

Läs mer
KUNSKAP & INSPIRATION
Aktiebolag kan nu lämna in Inkomstdeklaration 2 digitalt.

Elisabeth Salfjord, skattespecialist på Hogia berättar mer om förutsättningarna och hur du ska gå tillväga.

Läs mer
KUNSKAP & INSPIRATION
Utökat rutavdrag och skattereduktion för grön teknik.

1 januari 2021 utökas rutavdraget med fyra nya tjänster och privatpersoner kan få skattereduktion för grön teknik.

Läs mer