Sju rörelsetips när du jobbar hemifrån

Publicerad: 2021-05-20

Distansarbetet har ökat vårt stillasittande och det finns inte lika många naturliga pauser, som på arbetsplatsen. Detta påverkar oss både fysiskt och psykiskt. Men det finns mycket du själv kan göra när du sitter hemma och även de små sakerna räknas för att få en bättre hälsa.

Minst en gång per timme bör du röra dig under en arbetsdag. Cellerna förnyar sig ständigt men vissa processer stannar upp om kroppen inte kommer i rörelse. Vår friskvårdsexpert, Kristin Krylberg, ger dig sju av sina bästa tips.

  • Variera din arbetsställning mellan att stå och sitta, när vi står upp och jobbar har vi en tendens att röra oss mer.
  • Om du har ett telefonmöte, promenera samtidigt om det är möjligt, även inomhus kan fungera att promenera.
  • Boka in tid för rörelsepauser med påminnelser i din kalender.
  • Skapa rutiner som passar dig och börja med små steg. Lite rörelse är bättre än ingen.
  • Våga testa något nytt. Varför inte gå en morgonpromenad eller sätt på en bra låt och dansa loss i vardagsrummet.
  • Få med dig kollegorna om du kan. Det är alltid enklare att ta rörelsepauser tillsammans, även digitalt.
  • Lyssna på kroppens signaler. Om du börjar känna dig stel, avdomnad, trött eller ofokuserad, gör något annat en stund.
Prenumerera på våra nyhetsbrev och få tips, inspiration och nyheter direkt i din inkorg
KUNSKAP & INSPIRATION
Går det att ställa om friskvårdsarbetet i kristid?

Friskvårdsaktiviteter skapar arbetsglädje och gemenskap. Kristin Krylberg berättar hur Hogia ställt om i kristid.

Läs mer
KUNSKAP & INSPIRATION
Tänker du på att röra dig under arbetsdagen?

Vår friskvårdsexpert berättar mer om hur du kan tänka för att få in mer rörelser i din arbetsdag.

Läs mer
KUNSKAP & INSPIRATION
Arbete hemifrån?

Våra glädjespridare ger dig sina tips om hur du håller modet uppe och behåller den sociala kontakten.

Läs mer